Hvordan betaler jeg flere regninger på en gang?
Gå til Betalinger og så Betale. Fyll inn feltene som ved en vanlig betaling og velg "Legg til godkjenning". Dette repeterer du for hver betaling du skal legge inn. Når betalingene ligger klare, går du til "Betalinger" og så "Godkjenn betalinger". Sørg for at relevante betalinger er markert i listen nederst. I "Neste handling for de markerte betalinger" velger du "Godkjenn og gjennomfør betalinger og avtaler". Signer med BankID og følg nøye med i oversiktsbildet til slutt. Avviste betalinger er merket med X foran.
Hvorfor er ikke en avvist betaling under oversikten 'Avviste betalinger'?
Ved avvist betaling med forfall i dag, får du beskjed om avvisning umiddelbart. Kun avviste betalinger med forfall etter dagens dato vil legge seg under "Avviste betalinger".
Nettbanken er sperret for utenlandsbetaling
Av sikkerhetsmessige grunner stenges utenlandsbetaling ved inaktivitet over en lengre periode. For å åpne opp igjen, ta kontakt med kundeservice på 51 67 67 00 eller e-post
kundeservice@sandnes-sparebank.no
Utenlandsbetaling viser ikke i forfallsregister, hvorfor?
Når du har godkjent en utenlandsbetaling med dagens dato, vil ikke denne vises i forfallsregisteret. Den vil ikke vises på konto før den er kurssatt og bokført konto.
Hvordan oppretter jeg en eFaktura-avtale?
eFaktura-avtale kan opprettes på to måter:
1) Automatisk etter betaling
Etter en utført betaling til mottaker som tilbyr eFaktura, får du opp forslag om å inngå eFaktura-avtale. Trykk på eFaktura, og avtalen inngås.
2) Inngå ny avtale manuelt
Du trenger kontonummer og eFaktura-referanse til mottaker. Mottaker søker du opp i listen som vist under. Gå til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Under avtale-listen finner du valget "Inngå ny eFaktura avtale".
Hvor finner jeg mine eFakturaer?
Nye eFakturaer legges automatisk opp under Betalinger i mobilbank og nettbank. Du kan finne ut mer om innholdet i eFakturaen ved å klikke på menyknappen. Fakturagrunnlaget åpnes da i et eget vindu. NB: Dersom du ikke får opp dette kan det skyldes at du må fjerne såkalt popup-blokkering eller midlertidige filer på dataen. Både pop up blokkering og midlertidige filer fjerner du som oftest i innstillingene til nettleseren.
Hvordan betaler jeg en eFaktura?
I listen over eFaktura-krav, klikk på de tre prikkene ute til høyre og velg "Betal". Klikk for eksempel-skjermbilde.
Fra betalingsbildet er kontonummer og KID fastsatt, de øvrige feltene kan endres (f.eks dato og beløp), klikk for eksempel-skjermbilde. Husk at "Legg til godkjenning" ikke sørger for belastning av fakturaen, men legger den i en kø som du må godkjenne. For å gjennomføre en godkjent faktura, gå til "Betalinger" > "Godkjenne betalinger".
Merk at du kun har anledning til å belaste kontoer som tilhører avtalen du står i. Hvis du skal belaste en eFaktura fra en konto i en annen avtale, må du flytte eFaktura-avtalen over til avtalen som ønsket belastningskonto er tilknyttet. Se egen veiledning i neste punkt.
Hvordan betaler jeg en eFaktura fra ektefelles/sambores konto?
Du kan kun godkjenne/betale eFaktura fra kontoer i avtalen du står i. Dersom du ikke får opp ønsket konto fra "Betal"-funksjonen, betyr det som regel at kontoen ligger i en annen avtale, som typisk tilhører ektefelle/samboer/bedrift. Løsning: Du kan velge å belaste eFakturaen nåværende avtale, eller flytte eFaktura-avtalen over til en annen avtale (du trenger ikke kontakte utsteder av eFaktura for å flytte).
Hvor finner jeg fakturagrunnlaget på en betalt eFaktura?
Når eFaktura-kravet er lagt til betaling, vil ikke fakturagrunnlaget være tilgjengelig fra listen over krav. Da må du klikke deg inn til eFaktura-arkivet. I hovedmenyen til nettbankn, klikk på "Betalinger" > "eFaktura" og så velger du "Arkiv" på toppen av siden (klikk for skjermbilde som beskriver stien). Her ligger krav som er lagt til godkjenning. Klikk på ark-ikonet ute til høyre for aktuell betaling vil gi fakturagrunnlaget i egen popup:
Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?
Klikk deg til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Du vil så få listet ut alle eFaktura-avtaler du abonnerer på. Klikk på forstørrelsesglasset til aktuell avtale og klikk så "Slett avtale"-knappen nederst på siden. Bekreft med BankID.
Forsvinner eFaktura-kravet hvis jeg sletter avtalen?
Nei, hvis du har fått et krav fra eFaktura-avtalen, vil dette bli stående i krav-listen selv om du sletter selve avtalen. Det samme gjelder en betaling lagt til forfall.
Kombinert eFaktura og Avtalegiro
Noen utstedere tilbyr sine kunder en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. For eFakturaen får du i slike tilfeller kun fakturagrunnlag i eFaktura-kravene.
Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger. Hos enkelte leverandører må denne kombinasjonen settes opp for å slippe fakturagebyr.